Com impacta la gamificació en els aprenentatges?
La gamificació ofereix tècniques i dinàmiques de joc que incentiven, inspiren i involucren als alumnes a participar en les activitats proposades pel docent per tal de mantenir la interacció entre docent – alumne i alumne – docent. (Valda i Arteaga, 2015).
La gamificació és una eina que segueix en expansió i cada cop és més utilitzada en diversos àmbits educatius, ja que per mitjà del joc, activitats lúdiques i les diverses recompenses, ofereix un alt nivell de motivació de l’alumnat (Marín, 2015; Ortiz, Jorgan y Agredal, 2018; Beltrán, Rivera y Maldonado, 2018).
La gamificació provoca una millora del compromís dels estudiants adolescents a l’introduir dinàmiques de joc, fomentat així el desenvolupament d’habilitats com el treball en equip, la resolució de problemes i el pensament crític. Sovint, els sistemes de gamificació proporcionen retroalimentació immediata, lo qual permet als estudiants comprendre els seus progressos. A més, diversos estudis han evidenciat que el joc i la tecnologia moderada provoquen als alumnes una participació compromesa en la vinculació d’ensenyament i aprenentatge (Prieto, 2020).
Diversos estudis van afirmar que l’autoestima actua causalment en el rendiment escolar (Beltrán, 1995). La gamificació influeix en l’autoestima dels adolescents, ja que permet assolir i celebrar els objectius aconseguits dins de les activitats lúdiques plantejades, com també sentir-se segurs i orgullosos de si mateixos, generant un espai relaxat i oferint una experiència acadèmica estressant.
Per mitjà de la nostre APP Compartim, oferim als adolescents amb discapacitat intel.lectual un entorn d’aprenentatge més accessible i motivador, adaptant els continguts a activitats lúdiques a les seves pròpies necessitats i ritmes d’aprenentatge. Dins de la nostra APP existeixen diversos nivells, els quals l’alumnat els pot anar superant per mitjà de la publicació de contingut propi. Per a passar de nivell, no és necessari només l’obtenció de “likes”, sinó que el contingut publicat per a cada alumne sigui accessible.
El que fem, és aplicar en la nostre APP els principis de la gamificació per tal de convertir el procés educatiu en una experiència més dinàmica i atractiva per així, fomentar un aprenentatge efectiu i durader.
Aprenem, Compartim, Connectem!